Articolele anterioare au stârnit câteva discuții în online. O fi bine sau nu să separăm administrația silvică de comercializarea lemnului? Ce ne facem dacă statul nu va aloca sumele bugetare necesare pentru a administra bine pădurea? Ce ne facem dacă din cauza asta nu se mai fac lucrările silvice? Ce ne facem dacă în loc să fie mai bine, o să fie mai rău? Adaug și o întrebare: oare toate astea nu sunt mai degrabă pretexte, iar întrebările care nu sunt rostite sunt altele?
Poate că ar trebui să explic până la capăt cum văd eu aplicată o astfel de reformă. Într‑o formulare foarte schematică, ea sună cam așa:
- pentru personal și funcționarea zilnică a RNP
- se externalizează serviciile care se pot presta de către terți (de pildă întrețineri de drumuri forestiere)
- se desființează structurile inutile (direcții silvice cu doar 2 ocoale, secții de mecanizare, secții de exploatare etc)
- se informatizează, se standardizează și se centralizează procesele de suport gen contabilitate sau achiziții
- paza pădurilor este asumată la nivel de ocol, pe baza unui plan coordonat de șeful de ocol, executată cu echipaje formate prin rotație din personalul silvic, cu dotări moderne și securitate sporită
- se renunță la cantoane (al căror rost era doar răspunderea gestionară) care nu mai sunt necesare în actualul context, pădurarii devin personal silvic în ocol și se organizează munca fiecărui an în campanii și proiecte la care participă echipe formate din personalul silvic funcție de competențe și experiență
- se face un calcul de personal necesar pentru administrare – la o primă vedere RNP s‑ar putea descurca rezonabil cu aproximativ 50–60% din personal
- se calculează o sumă rezonabilă pentru hectarul de pădure administrată, o valoare care să acopere cheltuielile de personal și logistica aferentă, adică uniforme, echipamente de lucru, întreținere clădiri, utilități, consumabile etc, dar care nu include costul lucrărilor silvice
- se alocă suma la începutul fiecărui an pentru a asigura funcționarea administrației, in una sau mai multe tranșe (trimestriale sau lunare)
- RNP alocă bugetul până la nivel de ocol silvic funcție de criterii multiple, balansând efortul de a administra pădurea pe zone – la munte (unde e mai ușor) sau la câmpie (unde e mult mai dificil)
- șeful de ocol are responsabilitatea de a stabili numărul de personal, salariile și cheltuielile în raport cu bugetul primit, devenind astfel direct responsabil de buna funcționare a ocolului
- pentru suplimentarea veniturilor ocolului silvic
- ocolul silvic are libertatea de a organiza activități legate de pădure care pot să‑i aducă venituri suplimentare
- activitățile suplimentare nu pot afecta calitatea administrării pădurii și nu pot crea excepții de aplicare a regulilor de administrare (norme tehnice, arii protejate etc)
- activitățile suplimentare nu pot presupune valorificarea în orice formă a resurselor lemnoase sau a faunei sălbatice, ci sunt mai degrabă din zona serviciilor (de pildă photo hunting, servicii educaționale etc)
- pentru finanțarea lucrărilor silvice
- fiecare ocol silvic face în septembrie anterior o calculație estimativă de volum de masă lemnoasă care se va recolta în anul următor și se trimite centralizat această informație la ministerul mediului
- fiecare ocol silvic face în septembrie anterior un deviz pentru anul următor cu lucrările silvice necesare în conformitate cu amenajamentul silvic, de la împăduriri la exploatări forestiere, și se trimite această calculație (centralizat) la ministerul mediului
- ministerul mediului aprobă calculațiile și devizele și informează ministerul de finanțe asupra veniturilor și cheltuielilor preconizate
- pentru plata lucrărilor silvice altele decât exploatarea pădurilor
- pentru fiecare lucrare executată prestatorul emite factură către ministerul de finanțe (pentru că ei reprezintă proprietarul numit stat)
- factura trebuie însoțită de acordul ocolului silvic care certifică astfel că lucrarea a fost prevăzută în devizul anual și că a fost prestată corespunzător
- ministerul de finanțe plătește prestatorului
- dacă controalele ulterioare dovedesc că lucrarea nu s‑a executat sau nu s‑a executat corespunzător, ministrul de finanțe deduce sumele respective din bugetul RNP, iar regia își ia măsurile administrative interne pe care le consideră necesare
- amănarea investițiilor sau a cheltuielilor de reparații din rețeaua de drumuri nu mai este o problemă atât de mare pentru administrator, cât pentru stat care nu va putea să-și valorifice masa lemnoasă inaccesibilă
- pentru executarea și plata lucrărilor de exploatare
- suprafața ocolului se împarte pe bazine și/sau grupări de trupuri de pădure pentru care se scoate la licitație prestarea serviciilor de exploatare pentru o perioadă de 4–5 ani, cu precizarea volumelor estimative și a amplasării parchetelor
- firmele de exploatare se pot prezenta la licitație singure sau în asocieri care își asumă aceste servicii pe întreg bazinul sau gruparea de trupuri și pe întreaga perioadă
- se utilizează o licitație olandeză (câștigă prețul cel mai mic pe metrul cub de lemn exploatat), la care se adaugă criterii legate de utilizarea tehnologiilor ecologice (de pildă funiculare)
- la fiecare lucrare de exploatare ocolul silvic eliberează autorizație, iar firma sau asocierea de firme emite o factură de avans (ceva de genul 25% din valoarea prestației), plătită de ministerul de finanțe
- se execută lucrarea și se livrează lemnul rezultat în cel mai apropiat punct de punere în piață al statului către gestionarul de depozit
- ocolul silvic recepționează lucrarea de exploatare (reprimirea parchetului) și dă avizul de emitere a facturii finale
- în cazul încălcării regulilor de reprimire, ocolul obligă prestatorul să corecteze problemele existente – în caz de refuz repetat contractul de prestare se anulează și se organizează o altă licitație, iar prestatorul nu mai este primit în licitații pentru o perioadă de timp (asta s‑ar putea să fie un pic prea dur ca măsură)
- dacă totul e ok, ministerul finanțelor plătește lucrarea
Asta e o versiune super simplificată a ideilor și necesită încă multă muncă pentru a ajunge la un model funcțional. De asemenea digitalizarea trebuie să joace un rol important în această reformă. Și toate cele de mai sus presupun, desigur, modificări legislative, pentru că actuala legislație nu permite acest mod de organizare. Sunt însă sigur că principiile pe care se bazează acest model sunt corecte: responsabilizarea personalului de teren, eliminarea factorilor generatori de corupție, managementul prin obiective, prevalența rezultatului față de respectarea unei proceduri, securitatea personalului silvic.
Dar, cel mai important, nu este un plan care se poate aplica într-un timp scurt. Este un mod de organizare către care trebuie făcută o tranziție în pași, pe o perioadă de 8–10 ani, pentru a se putea implementa schimbările necesare și a permite personalului să se adapteze la noul context. Unii vor prefera să se pensioneze (chiar și anticipat), alții vor migra spre firme de exploatare și lucrări silvice. Unii ar putea deveni antreprenori în sectorul forestier. Iar alții se vor duce spre cu totul alte domenii de activitate.
Nu am nici pretenția că planul acesta e perfect. Are nevoie de mai multă reflecție și de ajustările necesare pentru a‑l face operațional. Dar cred cu convingere că dacă nu se reformează profund, serios, pe principii sănătoase, eliminând cauzele corupției și influenței politice, Romsilva nu va rezista din punct de vedere economic și politic la presiunea generată de contextul actual și viitor. Iar în căderea sa mă tem că ar putea îngropa o dată cu ea pădurile de stat și onoarea meseriei de silvicultor. Și ambele sunt mai importante decât o regie, oricât de mare ar fi ea.
Un comentariu
Perfect! Administratie ultramoderna si eficienta. Pe alocuri, prin partile esentiale, de tip germanic, de aplicat in tarisoara noastra, cu romanasii nostri… Posibil dar putin probabil…
Cunosc sistemul in amanunt, din toate punctele de vedere, lucrez in el de multi ani.
Nu ma cenzura, chiar daca uneori nu voi fi de acord cu tine. Voi incerca sa critic soft, ca sa nu mai deranjez, asa cum s‑a intamplat in trecut…