Afacerile din exploatarea lemnului nu sunt simple. Nu oricine se poate apuca de așa ceva. Trebuie să îndeplinești câteva condiții și unele dintre ele nu sunt chiar ușoare. Ai nevoie de capital ca să te dotezi corespunzător, ai nevoie de oameni calificați, ai nevoie de bani de salarii pentru perioadele când nu ai front de lucru sau când regulile de exploatare te împiedică să lucrezi, ai nevoie de un atestat de la comisia specializată. Trebuie să fii pregătit să înfrunți vremea rea, să lucrezi cu oameni aspri și nu prea educați, să accepți ca biroul tău să fie pe niște coclauri neumblate de oameni. De ce ai face toate eforturile și sacrificiile astea?
Pentru că se câștigă bine, deși – din motive care țin de binele pădurii – regulile pe care le impunem exploatării forestiere sunt destul de dificil de respectat și conduc la costuri destul de mari. La prima vedere nu pare deloc genul de domeniu în care să te avânți cu entuziasm antreprenorial pentru că, pe calcule matematice, profitabilitatea e foarte greu de obținut. Și totuși nimeni nu dă înapoi din aceste afaceri.
Paradoxul acesta are o explicație este destul de simplă: în exploatarea forestieră se pot face bani negri. Se fac bani negri pentru că există o piață la negru. Există o piață la negru pentru că avem în România o cerere reală de lemn mai mare decât oferta. Și, în fine, avem o cerere mai mare decât oferta pentru că nu punem suficient lemn pe piața legală. Vă șochează aceste afirmații?
N‑ar trebui. Nu e foarte complicat să faci puțină matematică și să aduni volumele de lemn prelucrat de industrie și cantitățile de lemn folosite ca sursă de energie de populație – vei observa niște discrepanțe destul de stridente. Inventarul Forestier Național a arătat o situație asemănătoare: se taie mai mult decât declarăm oficial. Și a treia dovadă, dacă mai era nevoie, a fost Radarul Pădurilor: după ce a fost înființat a apărut brusc o criză a lemnului.
Din teama de a nu fi prinse firmele de exploatare au redus brusc tăierile ilegale. În anul acela (2016) a venit frigul foarte repede, chiar în octombrie. Lumea vroia lemn, piața oficială nu avea. PSD a promis că va rezolva problema și, după alegerile din decembrie, a decretat că guvernul tehnocrat a fost incompetent și a purces la rezolvarea situației: s‑a prefăcut că cere oficial către Romsilva suplimentarea lemnului de foc pentru populație. A fost doar o mișcare de imagine, de fapt Romsilva nu are de unde să suplimenteze lemnul de foc, iar politicienii știu asta. Ceea ce a rezolvat problema a fost faptul că PSD a închis imediat Inspectorul Pădurilor cu totul. Tăierile ilegale s‑au putut relua, cu niște ajustări de metodă pentru falsificarea documentelor. România a revenit la “normal”. Cum s‑a ajuns ca asta să fie normalitatea? Prin convergența acestui dezechilibru dintre cererea și oferta legală cu alți patru factori:
1. Lăcomia
Lăcomia a jucat cu siguranță un rol. Antreprenorii și-au dorit câștiguri mari – cine nu-și dorește? – și au fost dispuși să treacă linia roșie a legalității. Politicienii au văzut în lemn o sursă perfectă pentru a produce bani negri pentru ei și partide. Silvicultorii au fost trași în horă ca să furnizeze aparențele de legalitate. Nu‑i vorbă, unii chiar au cerut un loc la masa ospățului. O mică parte dintre ei au migrat spre antreprenoriat, iar câțiva spre politică. Cei mai mulți au rămas în administrație, dar o bună parte sunt puternic conectați cu exploatarea sau politica.
2. Lipsa de finanțare a sectorului
S‑a adăugat și ea ca un bun pretext. Afacerile sunt greu predictibile din punct de vedere al veniturilor, iar băncile au rețineri în a le credita. Sistemul de licitare a masei lemnoase, care pare avantajos pentru vânzător, împiedică o capitalizare corectă a domeniului. După 30 de ani firmele de exploatare au rămas multe și mici, fără forță financiară reală, fără puterea de a se consolida în jucători mai puternici care să se modernizeze și să se dezvolte la nivelul tehnologic actual. Fragmentarea a fost întreținută și de implicarea silvicilor în afaceri, pentru ei că și-au dorit parteneri mici, ușor de controlat. Așa că acum avem firme “de casă” și nu e rară situația când pe raza unui ocol operează “firma șefului de ocol”, “firma inginerului de la fond forestier”, șamd. “Aranjarea” licitațiilor a fost următorul pas pe lanțul consecințelor.
3. Reglementările
Reglementările proaste fac și ele foarte dificilă profitabilitatea afacerilor legale din domeniu, devenind încă un pretext pentru practica tăierilor ilegale. Exploatarea pădurilor e o operațiune tehnică în care concentrarea trebuie să fie pe calitatea execuției, nu pe volumul rezultat. Tocmai de aceea ar fi mult mai util pentru pădure ca exploatarea să fie o prestare de serviciu, nu o operație de recoltare a mărfii cumpărate. Dar așa ceva nu e posibil tocmai pentru că finanțarea afacerii ar deveni aproape imposibilă. Silvicultura plătește prost prestarea de servicii, după norme croite în logica economiei centralizate comuniste. Nici o firmă nu ar putea rezista pe termen lung doar din acele venituri – nu ar fi îndeajuns pentru utilaje noi, piese de schimb, salarii și consumabilele necesare. Încercările de a aduce sectorul în zona prestării de servicii s‑au soldat cu refuzuri în bloc ale agenților economici de a accepta această schimbare.
4. Sponsorii “binevoitori“
În fine, cireașa de pe tort au pus‑o sponsorii “binevoitori”. Industria de prelucrare a lemnului a privit o vreme de la distanță zbaterile sectorului de exploatare, dar după apariția marilor jucători au înțeles că trebuie să-și securizeze aprovizionările cu lemn. Și cum se poate face mai bine acest lucru decât oferind furnizorilor exact ce îi interesa: finanțare. Pentru că afacerile din prelucrare sunt mai stabile și mai profitabile după ce le-ai pornit, s‑a creat posibilitatea de a oferi suport financiar firmelor de exploatare pentru achiziția de utilaje. Șmecheria era că returnarea ajutorului nu trebuia făcută în bani, ci în lemn. Ți-ai luat tractor nou, acum adu-mi lemn. Iar firmele de exploatare, ca să nu piardă tractorul, s‑au făcut luntre și punte să facă rost de lemn, indiferent cum. Lemnul tăiat ilegal cu acte măsluite era numai bun.
Rezumând cele de mai sus putem spune că în România s‑au cumulat factorii necesari pentru dezastrul perfect: o piață unde cererea nu este acoperită prin mijloace legale, un sector decapitalizat și dificil de creditat, o colecție de reglementări complicate, inutile și rupte de realități, o clasă politică coruptă și pusă pe căpătuială. Peste toate s‑a adăugat binecunoscuta lăcomie umană, care – să recunoaștem – nu e specifică doar acestui domeniu.
Tăieri ilegale au existat mereu și probabil că niciodată nu le vom putea opri complet. Dar amploarea lor a fost accelerată până la proporțiile îngrijorătoare de azi prin acest sistem corupt din silvicultură și sectorul de exploatare. Întreg eșafodajul acestui mod de a face afaceri se sprijină pe perpetuarea acestei stări de fapt. Nu vi se pare de așteptat că aceia care îl practică să caute orice metode pentru a‑l apăra și consolida? Socotiți că dacă se taie ilegal doar 2 milioane de mc anual, la un preț de 500 lei/mc, vorbim de o miză de 1 miliard de lei. Dar e vorba doar de 2 milioane de mc?
Un lucru e sigur: de la mită și până la amenințarea cu moartea, orice este ok atâta timp cât morișca banilor negri se învârte mai departe.
(va urma)