Unul dintre subiectele intens dezbătute pe internet în zilele din urmă este cel al amenzilor silvice, iar motivul acestui subit interes este faptul că tocmai au fost modificate printr‑o lege dată de parlament. Și, cum șade bine oricărei dezbateri publice, opiniile sunt împărțite. Unii spun că modificările sunt bune și că ele corectează niște excese – asta e părerea silvicultorilor. Alții, mai radicali și mai exigenți, spun că îmblânzirea pedepselor e semn de încurajare a corupției în păduri. Cine are dreptate?
În 2016 guvernul Cioloș emitea o ordonanță de urgență care modifica legea contravențiilor silvice (legea 171 din 2010), înăsprind puternic măsurile împotriva celor ce nu respectau regulile. Noutatea absolută consta în introducerea unor pedepse foarte dure pentru greșelile personalului silvic, creând imaginea unei legi anti-corupție. Și, într-un fel, chiar așa și era, mai ales că era cumva grăbită de presiunea pusă de o parte a opiniei publice, îngrijorată de fenomenul tăierilor ilegale. Pentru prima oară se introduceau sancțiuni explicite și foarte dure pentru încălcările normelor tehnice și ale codului silvic de către chiar personalul silvic. Vă puteți imagina că asemenea prevederi au stârnit emoții puternice în rândul silvicultorilor care au protestat împotriva schimbării. Chiar și guvernul Cioloș, pe ultima parte a mandatului său, a realizat excesivitatea unor aspecte ale ordonanței de urgență și a inițiat niște discuții pentru a corecta exagerările. N‑au mai apucat însă să le corecteze pentru că au venit alegerile.
Discuțiile au continuat și într-un final parlamentul a adoptat o lege nouă (legea 134 din 2017) care modifică din nou contravențiile silvice și “îmblânzește” o serie de pedepse adresate personalului silvic. Mulți s‑au scandalizat: aha! deci vreți să permiteți furtul! Dar, din fericire, nu e chiar așa. Procesul de schimbare al prevederilor legale privind contravențiile silvice a fost de fapt unul destul de îndelungat și previzibil. Reacția ecologiștilor radicali e exagerată și am să încerc să explic de ce.
Mai întâi pentru că noua lege nu desființează sancțiunile pentru personalul silvic, ci stabilește niște toleranțe – pe care le putem considera rezonabile – în aplicarea pedepselor severe. Cu alte cuvinte, dă silvicultorului posibilitatea de a face o eroare inocentă fără a fi sancționat drastic și abia când proporțiile erorii devin periculoase și semnificative aplică pedeapsa drastică. Nu cred că ordonanța guvernului Cioloș a fost neapărat greșită – sensul ei ai fost corect, dar rigoarea pe care o solicita era exagerată. În pădure nu e farmacie, nimeni nu lucrează cu precizii de milimetru, iar micile erori sunt posibile oricând. O spun din perspectiva unui practician care a făcut lucrări pe teren. Ești trimis să inventariezi 500 de metri cubi într‑o pădure și nu e foarte greu să marchezi 550 fără să știi că ai greșit – vei afla mai târziu, când faci calcule la birou, dar deja ai depășit cu 10% volumul prescris de amenajament.
Noua lege nuanțează lucrurile în cazul unor astfel de erori, permițând niște praguri de toleranță pentru care pedeapsa e mai blândă sau e doar avertisment. Dar, din fericire, păstrează pe mai departe ideea sancționării erorilor grave care izvorăsc mai degrabă din reaua intenție a făptuitorului. Nu se pierde nimic, ci doar se lasă un spațiu de eroare minimală care dă silvicultorului onest relaxarea că o mică greșeală nu înseamnă sfârșitul carierei sale profesionale. Și că nu e la mâna unui control tendențios care vrea să‑i aplice amenzi din cine știe ce alte motive.
Am să vă dau un exemplu: marcarea arborilor pentru tăiere. Ordonanța din 2016 pedepsea cu amendă de la 4.000 la 8.000 de lei “aplicarea indescifrabilă, ilizibilă sau necorespunzătoare a dispozitivelor speciale de marcat”. Pentru cineva care are un salariu de 3–4.000 de lei, suma nu e neglijabilă. Care e problema? Păi să vă explic: când se face marcarea arborilor pentru exploatare, inginerul primește ciocanul de marcat pe semnătură și răspunde personal pentru felul în care e utilizat.
Dar marcarea se face cu o echipă întreagă: inginer, pădurar, muncitori forestieri. Inginerul indică echipei ce arbori trebuie extrași, analizând situația din teren și tratamentul pe care îl aplică. În plus ține evidența arborilor marcați și‑i notează pe un carnet special sau într‑o aplicație pe telefonul mobil. Pădurarul de obicei are clupa și măsoară diametrele arborilor indicați de inginer – uneori mai face și sugestii de arbori care trebuie extrași, dar decizia e a inginerului. Un muncitor face un cioplaj la înălțimea pieptului pe arbore și scrie cu un creion special numărul de ordine conform carnetului de inventariere ținut de inginer – fiecare arbore trebuie să aibă un număr care corespunde cu înregistrarea din carnetul de inventariere. Și un alt muncitor face un cioplaj la baza trunchiului și aplică ciocanul de marcat după ce îl înmoaie în niște vopsea.
Acuma imaginați-vă că sunteți inginer silvic, mergeți la marcare, vă concentrați să priviți pădurea și să aplicați normele tehnice, iar un muncitor bate cu ciocanul arborii pe care îi stabiliți voi. Dacă muncitorul bate strâmb cu ciocanul și marca nu e descifrabilă sau lizibilă, plătiți între 4 și 8 mii de lei amendă. Riscul e mare, muncitorul poate fi neglijent. Nu vă rămâne decât să mergeți în urma muncitorului și să verificați ca fiecare lovitură de ciocan să fie perfectă. Însă n‑o să mai fiți la fel de atent la lucrarea tehnică pe care trebuie s‑o faceți și n‑o să terminați lucrarea prea curând. Deci, cum procedați? Nu ați fi revoltat de asemenea strictețe exagerată? Probabil că da.
Și dacă nu mă credeți, gândiți-vă la codul rutier. Dacă mâine am înăspri pedepsele și am declara că unui șofer care nu a acordat prioritate unui pieton pe trecere i se ia definitiv și irevocabil carnetul, cum vi s‑ar părea? Exagerat, nu‑i așa? Pentru că toți am făcut involuntar greșeala asta, măcar o dată în viața noastră de șoferi. Trebuie să existe o marjă de eroare inocentă în orice domeniu. Altminteri nu mai e lege, e inchiziție.
Noua lege a contravențiilor silvice nu e o lege rea, spiritul modificărilor făcute pentru a combate relele intenții a fost păstrat. E doar un pic mai permisivă, în limitele unor toleranțe pe care eu le consider rezonabile. Or fi și mici scăpări prin ea, nu zic nu. Dar, ca orice lege din România, problema nu e neapărat felul în care e elaborată. Problema e că trebuie aplicată. Iar la capitolul ăsta trebuie să admitem că românii au fost și sunt maeștrii ocolirii regulilor. Așa că, în loc să ne văicărim că s‑au relaxat pedepsele, hai să ne concentrăm să le aplicăm pe alea pe care le avem. Vă garantez că rezultatele vor fi peste așteptări.