S‑a tot vorbit despre noul cod silvic și despre prevederea sa de a limita cota oricărei firme de prelucrare a lemnului la 30% din volumul exploatat anual în România. Formularea e puțin mai complicată1, dar ideea de bază e relativ simplu de înțeles: Schweighofer și alții ca el să nu mai poată cumpăra decât maxim 30% din lemnul exploatat anual.
Nu e greu de înțeles că măsura îi nemulțumește pe industriașii lemnului. Limitarea le împiedică creșterea până la nivelul de afaceri pe care și‑l vor fi dorit, ba chiar îi pune în situația de a avea capacități de producție folosite incomplet, ceea ce e o pierdere evidentă pentru ei. Noi suntem însă fericiți și cu toții am strigat în cor că măsura e bună pentru că ei, și mai ales hrăpărețul austriac, ne distrug pădurile. Așa ni s‑a tot spus și noi am băgat la cap. Întotdeauna ne‑a fost mai comod să învinovățim pe alții pentru nenorocirile noastre. Dar oare ăsta să fie adevărul?
Ca să înțelegeți cum se formează prețurile pe piața lemnului, trebuie să începem de la pădure. Tonul îl dă lemnul din pădurea de stat. Vânzările făcute de Romsilva sunt de departe mai importante cantitativ decât oricare alt proprietar privat, deci cam cu cât va vinde regia pădurilor cam tot cu atât va putea vinde și privatul. Lemnul din pădurea de stat se vinde prin licitație. Romsilva stabilește un preț de pornire și anunță data licitației, la care se prezintă firmele doritoare. Numai că, pentru că suntem în România, licitatorii sunt nițel cam înțeleși între ei. O parte a lor sunt chiar firme mascate ale personalului silvic, altele sunt deținute de interpuși ai unor politicieni. Adesea silvicii și politicienii au firme împreună, bineînțeles puse pe numele vreunui ilustru necunoscut, pentru că ei nici usturoi n‑au mâncat, nici gura nu le miroase.
Să ne imaginăm cum merge licitația: inginerul silvic care controlează din umbră firma de exploatare s‑a înțeles dinainte cu reprezentantul politicianului local și cu ceilalți mai mărunți participanți cine și ce va cumpăra, așa că atunci când se scoate respectiva partidă2 la vânzare doar cel care va cumpăra face o ofertă, puțin peste prețul de pornire3, iar ceilalți se prefac că nu mai sunt interesați și nu licitează peste el. Alteori se mimează puțin mai mult – o altă firmă face încă un pas, iar câștigătorul prestabilit oferă prețul final. Totul e legal, în procesul verbal de licitație se consemnează că partida s‑a adjudecat de către firma X cu prețul Y.
Dacă ați urmărit cu atenție această logică de fraudare prin manipularea prețului lemnului, veți înțelege că limita de 30% impusă de noul cod silvic nu are nici o influență. Licitațiile vor fi la fel de trucate, prețul de pornire va fi aproximativ același, prețul de adjudecare va fi cu 5–10% peste cel de pornire. Nimic nu se schimbă. Măsura mult lăudată nu aduce nici un beneficiu pădurii. Dar cui?
Ei, aici devine interesant. Să raționăm economic: cine ar vrea să cumpere lemnul din pădure cu același preț ca și până acum, dar ar vrea să se asigure că îl va revinde cu un preț competitiv? Pe cine ar deranja direct monopolul unui Schweighofer, care ar putea scădea prețul de achiziție pentru că nu va exista alt cumpărător important pentru lemn? Cui i‑ar scădea profitul dacă Schweighofer ar avea o poziție dominantă în piață și ar impune prețuri mici? Ați ghicit: firmele de exploatare. Firmele politicienilor și ale silvicilor corupți.
Acuma ați înțeles pentru cine e pusă limita de 30% în codul silvic? M‑am gândit că e bine să știți cui îi suflați în pânze când cotcodăciți pe internet că limita de 30% e foarte bună ca să protejăm pădurea – nu‑i protejați decât pe hoți. Și e bine să înțelegeți până la capăt lucrurile înainte de a‑l acuza pe Iohannis că e influențat de grupuri de lobby din industria lemnului – vom vedea ce opinie va avea Comisia Europeană când Schweighofer va face plângere pentru încălcarea acordului de liberă circulație a mărfurilor și‑o să înțelegem atunci că nu putem stabili limite arbitrare într‑o industrie, exact ce spunea și președintele.
Ca să vă spun pe șleau, îmi displace profund că ați fost masa de manevră a unor băieți deștepți, care v‑au folosit ca să pună presiune unde trebuie și ca să-și vadă interesele promovate. Că, uite, codul silvic va fi trimis neschimbat la promulgare și nu mai are cine să‑l oprească. Și singurii care jubilează sunt corupții.
(va urma)
- Un operator economic/grup de operatori economici nu poate achiziționa/procesa mai mult de 30% din volumul dintr-un sortiment industrial de masă lemnoasă din fiecare specie, stabilit ca medie a ultimilor 3 ani, în baza actelor de punere în valoare autorizate la exploatare și exploatate la nivel național, indiferent de forma de proprietate. [↩]
- Partidă = o suprafață de pădure pe care se fac lucrări de exploatarea lemnului. [↩]
- Există un pas de licitație prestabilit, de obicei de 5% din prețul de pornire. De pildă dacă prețul de pornire e 200 lei/mc, pasul este 10 lei/mc, deci următoarea ofertă trebuie să fie minim 210 lei/mc. [↩]